Pakke seg inn i teppe

Før vi begynnte med dette trikset kunne han komandoene «plukk opp», «hold», og rull rundt.  Noe som gjorde hele innlæringen veldig enkel.

Kort om de komandoene:

Plukk opp: Denne komandoen lærte jeg inn ved å slenge en  vott på bakken (funker supert med leke for de som har lekegale hunder) ristet/sparket borti votten og sa plukk opp. Dette har jeg gjentat flere ganger. Denne komandoen blir gjerne etterfulgt med ett «hold»

Hold Dette trente jeg inn ved å bruke ene kammen hans som har håndtak av hard plast. Jeg begynte med å kaste kammen bortover gulvet og brukte komandoen plukk opp. Da han kom tilbake ga jeg han komandoen sitt og mens han satt holdt jeg godbiten forran han litt høyere enn hodet hans og sa «hold» krevde ikke lenge i begynnelsen og har bare utvidet det etterhvert.

Rull rundt: Lærte jeg han ved å få han i dekk så brukte jeg godbit å førte den forran ansiktet hans så han er oppmerksom på den så førte jeg den bakover mot halepartiet og over mot andre siden. sannsynligvis legger hunden seg da på siden eller ruller rundt

Er hunden skeptisk til noen av disse tingene er det bare ha dra frem tolvmodigheten og belønne for hver minste ting som heller mot det riktige. .

Det finnes  mange måter å lære inn disse komandoene på, men dette er bare en kjapp forklaring på hvordan vi lærte det.

Først la jeg ett teppe på gulvet og fikk Mike til å legge seg på det. Husk at hunden skal ligge nærmest enden av pleddet på den siden han ruller fra.

Så har jeg brukt komandoen plukk opp for å få han til å ta teppet i munnen og bruker komandoen hold for at han skal holde det fast

Komando rull rundt

Dette innlegget ble publisert i Innlæring triks. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar