Blodsugende lus

Lus fra den ene til den andre

I vinter fannt jeg ekle krek i pelsen til Mike og jeg reagerte vel som de fleste andre når det blir funnet udyr i pelsen på sin beste venn. Samme var vel reaksjonen når jeg fikk høre det var lus. Jeg skyndte meg hjem og lot hunden tusle ute mens jeg løp rundt i huset som en hodeløs høne og stappet tepper og ting i fryseren og vasket både tepper og sengetøy på 90 grader og gikk å gruet meg til å ligge i senga den natten. Jeg stillte spørmål ang lus på div forum å fikk noen beroligende svar og leste litt rundt på nett ellers og jeg fannt ut at det egentlig ikke er sååå ille som jeg skulle ha det til. Det kunne jo trossallt vært verre krek i denna pelsen

Her kommer et kort sammendrag av den informasjonen jeg har lest og fått.

Det finnes to typer lus som går på hund. Det er blodsugende lus som er den mest vanlige her i Norge og pelslus. Det er blodsugende lus som er den mest pågående da den lever av å bite seg fast i huden til hunden og suge blod mens pelslusen lever av døde hudceller.

Hundelus smitter IKKE over på mennesker og mens lopper og egg overlever utenfor verten (hunden) dør lusene etter noen timer/dager om de ikke er på verten sin. Dermed trenger man ikke full desinfisering av hjem og omgivelser. Selv om jeg for egen hygenes og følelses skyld anbefaler å fryse hundens favoritt tepper og vaske sengetøy litt oftere en periode. Leker og div turutstyr er det ikke nødvendig å gjøre noe med.

Hvordan sjekke hunden for lus?

Lusene finner du oftest over øynene, bak ørene, nakken, armhulene og på brystet. Er hunden sterkt angrepet finner du lus på hele kroppen. Da kan hunden bli blodfattig og slapp, men det skjer sjeldent. Det mer vanlige er at hundene utvikler eksem og hudinfeksjoner som behandles med antibiotika.

Dyrlegene ser at det er ekstra mye lus på høsten og vinteren så det kan være greit å spre pelsen litt innimellom i områdene skrevet ovenfor og ta en titt for å kunne ha muligheten til å ta det tidlig om det skulle dukke opp.

Behandling

Det finnes flere forskjellige behandlinger på hunder med lus og noen av dem er: spot on, Frontline, Advocate, Expot, Ivomec og Stronghold.

Tror du hunden din har lus så ta hunden med til dyrlege så han/hun kan vurdere hva slags krek det er og han/hun kan anbefale hva slags behandlingsmetode som passer. Med noen av behandlingene kan hunden bade etter noen dager mens med andre behandlinger er det fyfy da det skyller vekk stoffet. Felles er at behandlingen skal gjentas etter 2-3 uker da man får tatt knekken på de siste eggene og lusene.

Hold hunden din unna andre hunder og er det flere hunder i huset så sørg for at alle hundene blir behandlet.

Har du greie på hvilke andre hunder din hund har vært i nærheten av den siste tiden kan det være kjekt å varsle dem og be dem sjekke hundene sine.

Dette innlegget ble publisert i Tema og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar